woensdag 27 oktober 2010

ja daar zijn we weer

het is vandaag woensdag heb al 3 dagen niks van ons laten horen waren druk met allerlei dingen,

ik zal maar bij maandag beginnen cor had een aantal klussen dus gerwin is gelijk gaan helpen zodat hij meer ervaring krijgt wat er allemaal de bedoeling is als het straks april allemaal voor het echie is,
verder hebben we niet echt veel uitgevreten ja de klussen die er waren zijn netjes afgewerkt ik ben met patries nog naar de winkel geweest maar verder was het heel erg rustig dagje

ik zou nog terug komen om de rendier schotel van patries nou die was super smaakte erg lekker zeker iets om te leren klaar maken als we straks hier komen wonen
het leek een beedje op hache maar smaakte echt anders een toppertje

maandag had ze heilbot schotel gemaakt nou dat was echt zo lekker dat ik dat elke dag wel lust we krijgen lekker heilbot mee naar huis (deze hebben we gekregen van een klant van cor en patries lief he) en het recept hoe we het klaar moeten maken zodat we het snel kunnen gaan maken voor de mensen die we thuis hebben achter gelaten en ook erg gek zijn op vis.

maandag lekker op tijd gaan slapen dus dat was wel lekker.

dinsdag lekker uit geslapen en toen we wakker werden doken we nog maar een keer snel onder de dekens want het vriesde hier lekker en kwam rommel (sneeuw) uit de lucht dus dat is gelijk in het noorse weer terecht gekomen, en wat had ik het koud had wel warme kleren bij me maar nog koud koud koud en nog een koud maar goed als we deze kant op gaan kopen we wel echte thermo onder goed en sokken mee want zonder kan je hier toch niet, en dat mensen zeggen is andere kou nou echt niet ik vondt het hier ook koud net zoals ik in  nederland. maar na uit leg kwam dat door we in de overgangs periode zitten jajaja en ik moet dat geloven. maar goed als je veel laagjes aan doet zullen we er later vast wel aan wennen hoop ik.

tegen een uurtje of half 11 richting de slipp gelopen en daar koffie en thee gedronken weer de lokale winkel bekeken en dat is toch echt wel een uitje hoor, iedereen vraagt wie je bent en wat je komt doen, en de vraag komt er dan gelijk bij of je de winkel niet wil beheren of kopen, want de gene die er nu op zit is te oud aan het worden en zijn gezondheid laat het afweten en dat is echt sneu want die man houdt echt van zijn zaak.
en wat als ze er mee stoppen dan kan je niet meer je dagelijkse boodschapen doen, zoals je brood en melk
en groente maar zoals ik begreep zijn ze nog op zoek naar iemand, dus als je je leven tot rust wilt komen brengen en iets voor je zelf wilt beginnen je bent welkom hoor.

verder de lokale kroeg bekeken wat een erg leuk plekje is

savonds zijn we naar een gemeenschappelijk grillhutje geweest dat is een heeeeel klein huisje waar een grill in het midden zit en allemaal banken erom heen waar je dan lekker met elkaar kunt eten, dit was echt helemaal geweldig, iets wat je gewoon in de tuin moet hebben staan alleen al om fikkie te stoken echt super lekker gegeten als we weer in nederland komen en ik weer op mijn maandagse weegmoment sta dan schrik ik me waarschijnlijk door van de kilo's die ik ben aangekomen hahaha en daar een maagverkleining voor ondergaan maar goed als je hier woont is het gewone leven weer wat je opppakt.

en ja we hebben het gezien het noorderlicht de rasende reporter heeft er super mooie foto's van gemaakt en die krijgen we nog dat zal ik ze plaatsen want dat is echt iets supers moois wat we hebben mogen zien. michel misschien heb jij ook het geluk

vandaag bij de school van de kinderen wezen kijken dat was erg leuk om te zien,
je komt niet binnen met schoenen aan je mag ze bij de voordeur uitdoen en dan mag je sloffen aan doen die de kinderen in de gang hebben staan aan doen, erg lief is dat dan lopen de kids naar hun klas, we hebben de klas bekeken waar ian en siri in komen, ze krijgen 2 juffen en zitten nu met 7 kinderen in deze klas als ze er straks bij komen is het al 9 en er komt nog een kindje bij dat is het zoontje van de hoofd van de school erg aardige man, maar erg rustig en komt onzeker over. hij ons ook gelijk het zwembad laten zien die ze zelf op school hebben niet te groot maar voor het aantal kinderen die er gebruik van maken is het groot genoeg en de kinderen zwemmen elke week op school en daarnaast hebben ze ook nog gym, we zijn helemaal verlieft op de school de rust die het uitstraalt en in de de klassen zijn, de kinderen waren erg aan het griebelen dat we in de klas stonden en wat vooral erg leuk was er vroeg een jongetje die ook 8 is wanneer we kwamen en dat het gelukkig niet meer zo lang duurt. dus dat was erg lief.
daarna zijn we nog even naar de barnehagen geweest dat is de school waar odin op komt, maar daar waren de kindertjes naar de grillhut heen dus we hebben rustig rondt kunnen snuffelen en kijken wat er allemaal te doen was, hier hebben gerwin en ik toch nog wel onze twijvels of odin daar wel naar zijn zin krijg maar je weet maar nooit met ons mannetje. ik vindt het wel erg fijn dat ian en siri nog bij elkaar in de klas komen dan hebben ze elkaar nog maar odin moet het alleen op lossen en dan in een groep waar alle kindertjes een andere taal spreken en hij daar niks van verstaat heb het idee opgepakt om eens te kijken of ik dvd's kan vinden die voor kinderen bestemdt zijn. Misschien dat ze daar al wat van kunnen leren. dan klinkt het niet helemaal raar meer in hun oortjes.

vanmiddag even naar de overkant geweest naar sør- tverrfjord  om eens te kijken wat daar allemaal te doen was, nou na 5 minuten zaten we gezellig bij tor en britt op de koffie, en ja ik kreeg ook koffie de mooiste kopjes werden uit de kast gehaalt en zelf uit hun vertrouwde kopje,  zo braaf als ik dan kan zijn heb ik mijn kopje leeg gedronken jakkes. maar het is een erg leuk plekje maar nog rustiger als bergsfjord niet iets waar ik zelf zou willen wonen te weinig aanspraak van andere mensen terwijl ik graag mensen om mij heen heb.

vandaag ook nog mee geweest een vislijn weer binnen te halen die gerwin cor nicky en jay hadden uit gezet, helaas niks gevangen de mannen zijn het er nog niet over eens wat er nu fout is gegaan maar volgens de gebruiken hadden ze eerst een wip moeten maken en ja dat hebben ze vergeten dus helaas, maar goed er zullen nog vaak genoeg keren komen dat ze het nog een keer gaan proberen we zullen het zien.

morgenvroeg gaan we de veerboot weer op en gaan we richting alta we hebben een afspraak bij de bank om alles te regelen dan halen we michel rond 18 uur van het vliegveld af en blijven we gezellig op een strandcamping in een hutje slapen dus dat zal we een gezellige uitgerookte boel worden hahahaha

ik ben de laatste dagen volledig uitgerookt dus michel ga er maar vanuit dat het jou ook overkomt

ik zal vrijdag weer berichten over de aankomende dagen en over onze terug reis want hopelijk zal die rustiger gaan als onze heen reis

hilsen gerwin en judith