vrijdag 22 oktober 2010

we zijn in noorwegen maar dat was wat moeite hoor

Vanmorgen ging om kwart voor 6 de wekker, jippe ik houdt er van vroeg wakker te worden, niet dus Allebij even snel onder de douche geweest en nog de laatste dingen gedaan die we wilden doen voor we weg gingen. Gisteren zijn de kids en de hond al onder gebracht bij familie en vrienden.
Dus wij wilden de bus van 6.51uur pakken dus stonden wij lekker op tijd bij de bushalte zagen we om kwart voor 7 nog de bus langsrijden die we straks moet hebben wij tegen elkaar gezegt die gaat al te laat beginnen. Maar vol goede moet blijven we staan tot we een bus zagen om 7 uur 10 minuten te laat maar goed de bus is er dachten wij, de bus rijdt zo langs ons heen  wij van hee wat is dit nu weer. Zit dus niks anders op om verder te wachten op de volgende bus die kwam gelukkig al snel ik toch aangeven dat ik het belagelijk vindt dat die buschafeur zo langs reed en niet ons mee nam omdat hij te laat van huis is gegaan, deze chaufeur wilde geen discussie we mochten gaan zitten en hoefden niet te betalen. We wilden met de trein van 7.16 uur rechtstreeks richting schiphol maar dit gingen we dus niet meer redden balen.
Op ons gemak dus maar 2 trein kaartjes gekocht en gerwin een kop koffie om tot rust te komen en ik nog even snel een telefoonkaart. Wij dus in de trein van 7.46 richting amersfoort en dan overstapen op trein richting schiphol. Maar zoals het bij ons vandaag zo lekker gaat waren er hier ook weer problemen de trein kon niet de vaart maken ie hij normaal kon maken dus een kwartier vertraging.
Nou mensen die gerwin kenen weten dus al wat er dan gebeurt :-). Komt na 20 minuten wachten de trein naar schiphol dus wij met vele andere mensen de trein in jas uit en ja je weet het al ding dong treinomroep of we weer de trein uit wilden gaan want er was een lijk gevonden in de schipholtunnel en de trein ging niet rijden.
De G.V.D wordt dan letterlijk even gebruikt door ons en vele mede passasiers die allemaal naar schiphol moeten om een vliegtuig te halen. Wij weer naar buiten en moper de mopper staan we daar weer. intussen was het half 10 geworden en we moesten om 9 uur ons melden. Dat gingen we dus niet meer redden. Omdat we ons via internet ook al hadden aangemeld hadden wij geluk. Eindelijk een trein die ons naar Weesp gereden met een trein daar uitgestapt en toch maar een taxi genomen omdat er nog geen bussen klaar stonden  en wij de gok niet langer drufden te nemen. Dus uit de trein taximan besprongen en die man reed als een gek richting schiphol omdat we zeiden at we al laat waren, erg lief van die man en ja we waren wel 35 euro lichter dat is al een lekker begin van deze dag he.
Wij op schiphol blij dat we het gehaalt hebben ons gemeld en ingecheckt moesten we de hengels nog afgeven bij een speciale balie en mochten we even 60 euro afrekenen dus wij weer balen. Wat kan er nog fout gaan denk je dan. Nou de douane we hadden nog wat drinken mee endat mochten we afgeven dus braaf gedaan maar dat duurde ook weer twee kort twee lang eindelijk door en op zoek naar de wc. Zit ik net zo goed als lekker op de wc worden we omgeroepen dat we ons nu moeten melden bij de gate dus wij rennen die kant op en natuurlijk is die aan de andere kant van schiphol en niet waar wij stonden. Komen we bij de gate aan waren ze net de gate sluiten maar ze waren zo aardig dat we nog erin mochten en we zaten net en de vliegtuig ging de kant van noorwegen op. Dus net op tijd anders hadden het vliegtuig nog gemist ook met alle stress van de dag,
We zijn nu in oslo kijken wat ons nog meer brengt. Kan niet  veel slechter gaan als de reis erheen dat dachten wij, onze koffers hadden we nog wel een keer gevonden toen op zoek naar de hengels die gerwin had meegenomen want ja je wilt toch vissen als je in noorwegen bent. Maar na een uur gewacht te hebben toch maar eens vragen waar ze waren, bij zo'n aardige mevrouw achter de balie je verhaal doen krijg je als eerste te horen dat we bij bijzondere bagage moesten wezen ja daar waren we al een half uur geweest dus dat ging het ook niet worden.
Toen maar even in de computer kijken of ze wat kon vinden en ja hoor de hengels staan nog ja je raad het al in amsterdam daar hebben wij nu is oslo geen donder aan he, dus gerwin weer helemaal in de stress want dat wordt dus niet vissen. Formulieren ingevult en ja zonder hengels gaat onze reis verder richting Alta. Wij eerst weer langs de douane vragen of wij nog wat aan tegeven hebben nee we hebben niks meer om aan te geven wat we hadden is ons al afgenomen en bijna onze goede moet, wat kan er nu nog mis gaan wij zaten te denken aan dat het vliegtuig richting alta niet zou gaan of neerstorte  of zelfs dat de veerboot zal vergaan.

Snel even wat drinken en op zoek naar de SAS om ons weer in te checken voor onze volgende vlucht. Dit ging zonder kleerscheuren onze koffers weer afgegeven met angst in onze hart zo van komen deze wel op bestemming aan we gaan het afwachten. Tijdens het wachten hebben we dan toch maar even lekker een broodje gegeten want daar hadden we wel zin in het was intussen al 14 uur geworden. Toen even rond gekeken op het leuke maar kleine luchthaven van Oslo even achter het internet gezeten en toen op zoek naar de gate waar we heen moesten maar die hadden we snel gevonden.
Daar nog even wat lekkers gekocht en samen dit opgepeuzelt tijdens het wachten. Om 15.35 uur gingen ze al boarden dus wij hadden een leuk plekkie niet dus zaten met 3 op een rij dat zat niet lekker wij gevraagt als er ruimte over was of we dan ergens anders konden gaan zitten dit was geen probleem, toen iedereen in het vliegtuig zat mochten wij een ander plekkie uitzoeken dus dat snel gedaan die man die naast me zat was er ook erg blij mee die keek mij ook erg blij aan dat ik opstapte hahaha. gerwin en ikke hadden nu 3 plaatsen voor ons samen en dan zit je toch lekkerder. En precies op tijd ging het vliegtuig weer richtig Alta.
Deze vlucht ging erg snel en omdat je richting de noordkaap vliegt vlieg je het donker tegemoet toen we om 17.45 uur landen was het dus dan ook al echt erg donker. We vielen letterlijk uit de lucht de ankers werden flink gebruikt

Daar stonden Cor en Patricia ons al optewachten, Gerwin en Cor snel naar buiten en als eerste een sjaggie te doen want ja als je als roker toch 4 uur niet kan roken dan wordt je niet blij hhihihi. Samen met patries bij de bagage band blijven wachten om onze koffers en die waren er al snel, Hup de auto in want we moeten snel rijden omdat we de veerboot moeten halen om 20.00 uur. Cor reed netjes iets wat ik totaal anders van he m gewent was en patries had voor ons lekkere dingen gehaalt en drinken. iets wat erg lekker is op dat moment. Lekker in de auto gekletst over van wat er vandaag allemaal gebeurt is, en dat we bijna het niet gered hadden. Onder weg heeft patries nog even gebelt met de veerboot dat we er aan komen en of ze wilde wachten dat wij ook graag mee willen. Maar we waren 5 minuten voor die tijd aan wezig dus ruim optijd.
De veerboot op en varen met die handel. Auto gepakeert en wij lekker even een frisse neus halen want daar hadden wij nu toch ook wel zin in. Ik als niet roker werdt in de auto door 3 rokers totaal uitgerookt (ze hadden wel gevraagt of ik het erg vondt hoor) maar dan is het wel heeel erg lekker als je dan op de veerboot staat in het donker en het is dan wel koud(dat is dan weer minder) maar je kan dan even lekker rustig buiten staan lopen en ga zo maar door, Het was wel een super klein veerbootje dus ik maar hopen dat weer ons ook geod gezind is, en ja dat was ook zo het water is lekker rustig we waren ook zo over ja we hadden elkaar natuurlijk ook genoeg te vertellen voor we het wisten waren we aangekomen in bergsfjord. Erg jammer alles donker dus we zagen niet veel meer morgen weer een dag. Nog even een kop thee gedronken en toen naar ons huisje toe. Ja mensen het viel me mee hoe groot het was maar erg tegen de staat van onderhoudt, we gaan het niet redden met een likkie verf en een behangetje dat wordt wel een jaar flink klussen tot we het huisje ons eigen gemaakt hebben maar dat is geen probleem.